Reisverslagen

Studiereis Mexico

Op maandag 30 oktober ben ik, Floor, aan mijn studiereis naar Mexico begonnen samen met TUI Nederland en RIU.

Dag 1

Samen met 19 reisagenten vlogen we om 10:40u naar Mexico. Na ruim 13 uur vliegen en met een tussenlanding op Montego Bay (Jamaica) kwamen we eindelijk aan op Cancun. Vervolgens werden we door onze privéchauffeur, die ons gedurende de studiereis overal naartoe zal vervoeren, afgezet bij ons overnachtingshotel: RIU Palace Mexico. Hier hadden we 4 overnachtingen. Dit hotel heeft 434 kamers, is voor het laatst gerenoveerd in 2011 maar is ondertussen wel weer toe aan een nieuwe renovatie. Dit merk je vooral aan de stijl en het interieur maar ook aan de kamers en andere delen van het hotel. Verder ontbreekt er niets aan de service, het lekkere eten, de ideale ligging of de vele faciliteiten.

Dag 2

Na een lekker ontbijtje was het tijd om de RIU-hotels in Playacar te leren kennen. Dit doormiddel van een spel: de zogenaamde ‘RIU Treasure Hunt’. Dit was een erg leuke manier om de verschillende hotels te leren kennen. We begonnen bij de RIU Playacar (396 kamers), vervolgens de RIU Tequila (630 kamers) en als laatste bezochten we de RIU Yucatan (507 kamers). Persoonlijk vind ik de RIU Playacar en de RIU Yucatan erg veel op elkaar lijken. Beide hotels liggen direct aan het strand, hebben een uitgebreid entertainmentprogramma en zijn er genoeg zwembaden voor jong en oud. Qua interieur sprak mij de Playacar meer aan.

De RIU Tequila ligt op circa 800m van het strand, heeft ook een uitgebreid entertainment programma, zwembaden voor jong en oud én een discotheek (18+). Daarnaast wordt er op vrijdag de RIU Party, met thema ‘white’ of ‘neon’ georganiseerd, hier kom ik later nog op terug. Kortom, de RIU Tequila is meer geschikt voor mensen die ’s avonds graag een dansje wagen op de dansvloer.

Na de lunch in het RIU Playacar hotel gingen we op excursie naar avonturenpark Xenses, met natuur in de hoofdrol. De attracties spelen zich af in verschillende ecosystemen en je zintuigen worden op verschillende manieren geprikkeld. Het is lastig uit te leggen maar het was een erg bijzondere ervaring. Ik, maar ook Xenses, raad aan je er vooraf niet in te verdiepen en er blanco naartoe te gaan. Heeft dit uw interesse gewekt of heeft u hier meer vragen over, neem gerust contact met ons op.

Na een geslaagde eerste dag was het tijd voor het diner in ons ‘eigen’ hotel: RIU Palace Mexico. We aten gezamenlijk in het buffetrestaurant ‘Don Julian’ en sloten de dag af met een cocktail genietend van de animatie.

Dag 3

Deze dag stond in het teken van een aantal hotelbezoeken in Playacar, Playa del Carmen en Riviera Maya. In Playacar bezochten we de RIU Lupita (300 kamers). Dit is een kleinschalig, budget hotel. Het hotel ligt circa 3km van het strand af maar er gaat meerdere malen per dag een shuttlebusje naar het strand. Een prima uitvalbasis wanneer je vooral veel op pad gaat tijdens je vakantie maar toch van de all inclusive gemakken voorzien wilt zijn.
Door naar de twee hotels in het centrum van Playa del Carmen. Magic Blue Spa Boutique hotel (46 kamers) is een kleinschalig adults only hotel met het strand op slechts 350m. Dit hotel waant zich helemaal in de Caribische sferen. Wel een belangrijk aandachtspuntje bij dit hotel: de douchekop zit in de muur en is niet te verstellen. Ik ben zelf 1,78cm en pas er niet onder. Daarna bezochten we het hotel: HM Playa del Carmen (91 kamers). Dit is een hip en trendy hotel en gelijkwaardig aan het voorgaand hotel. Kinderen zijn hier wel welkom, echter is het geen kindvriendelijk hotel.
Hierna gingen we door naar Riviera Maya en bezochten we het BlueBay Grand Esmeralda hotel (980 kamers). Hier heb ik helaas weinig lovende woorden over, het hotel is erg gedateerd en het resort is té groot. Zo groot dat er golfkarretjes rijden om je van A naar B te brengen. Wij hebben 10 minuten gedaan om van de receptie bij het strand te komen.
Hierna zijn we naar The Fives Beach Hotel & Residences (662 kamers) gegaan en hebben we een korte rondleiding gehad. Dit is vooral een geschikt hotel voor de luxe rustzoekers onder ons. Er zijn 15!! verschillende restaurants en maar liefst 8 zwembaden. Dit hotel ligt op circa 10km van Playa del Carmen.
Na de lunch zijn we richting het volgende hotel gegaan; Het RIU Palace Riviera Maya hotel (400 kamers) in Playacar. Dit hotel is volledig gerenoveerd in het najaar van 2019 en is een prachtig ‘palace’ hotel met een klassieke maar frisse look met nagenoeg dezelfde faciliteiten als de RIU Palace Mexico.
’s Avonds was het tijd om Playa del Carmen te gaan ontdekken. Onder het genot van een mariachi band hebben we heerlijk gegeten in een typisch Mexicaans restaurant en nadien uit gebuikt tijdens een wandeling over Fifth Avenue.

Dag 4

Persoonlijk keek ik het meeste uit naar deze dag: op excursie naar Tulum! Met de leukste tourguide van Cancun Adventures: Caesar, gingen we eerst naar de oude ommuurde stad waar we informatie kregen over de geschiedenis van deze oude Maya stad.
Hierna reden we door de jungle naar een oude Maya cenote. Dit is een natuurlijke grot met een zoetwatermeertje dat gevoed wordt door ondergrondse waterbronnen. Na een verfrissende duik in de cenote zijn we naar de badplaats Akumal gegaan, om vervolgens te zwemmen met zeeschildpadden! We sloten deze bijzondere dag af met een heerlijke maaltijd bij Beachclub Punta Venado.

Dag 5

Vroeg uit de veren, want vandaag moesten we uitchecken en ons klaarmaken om verder te reizen naar Cancun. Het eerste hotel wat we bezochten was het Royalton Splashworld Riviera Cancun (1005 kamers). Dit nieuw geopende resort (december 2022) is vooral geschikte voor luxe familie/ gezinsvakanties.
Daarnaast bezochten we deze dag nog wat hotels in Costa Mujeres, waaronder het RIU Palace Costa Mujeres (707 kamers). Dit is een ideaal familiehotel wanneer je verder geen behoefte hebt om buiten het hotel te komen, want het centrum van Cancun ligt op zo’n 20km.
Na het bezoeken van dit hotel kwamen we aan in ons overnachtingshotel: RIU Latino. Dit is een nieuw adults only hotel met 594 kamers. Eenmaal aangekomen zat de studiereis er nagenoeg op en hadden we enkele vrije tijd ter besteding. Na heerlijk gegeten te hebben zijn we met z’n alle naar het RIU Dunamar hotel gegaan en hebben we een feestje gebouwd bij de RIU White Party!

Dag 6

Omdat het weer helaas niet meezat hebben we niet aan het strand of zwembad kunnen liggen deze laatste ochtend. Begin van de middag was het alweer tijd om richting de luchthaven te gaan en vervolgens terug te vliegen naar ons kikkerlandje. Na 8,5 uur stonden we weer op Nederlandse bodem en was de studiereis dan toch echt afgelopen!
Dit was tot nu toe de mooiste studiereis die ik heb mogen maken! Heb ik je interesse gewekt? Neem dan zeker contact met ons op voor vrijblijvend advies!
Praktische informatie betreft de RIU hotels: gasten van de RIU Lupita mogen geen gebruik maken van de faciliteiten van de overige RIU-hotels. Gasten van de ‘palace’ hotels mogen gebruik maken van alle faciliteiten van alle RIU hotels. Gasten van de reguliere hotels mogen dit ook, behalve van de ‘palace’ hotels.

Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan.

Zie wat jouw voordeel is!