Reisverslagen

Studiereis Gambia

Gambia, the smiling coast of Africa

Op 26 november begon mijn Afrikaanse studiereis avontuur naar Gambia, ook wel ‘the smiling coast of Africa’ genoemd. En dat kan ik ten zeerste beamen!

Vanaf aankomst op de luchthaven van Banjul tot aan de terugkomst in Nederland heb ik met een grote lach op mijn gezicht rondgelopen! Wat is Gambia een prachtig en gevarieerd land!

Onze vlucht werd uitgevoerd door Corendon Airlines en na een kleine zes uur vliegen kwamen wij aan op Banjul AirPort. Hier werden wij opgewacht door Habib, onze gids voor de komende dagen. Direct werden we naar het eerste hotel gebracht en onderweg keek ik mijn ogen al uit! De lieve kinderen langs de weg die naar ons zwaaiden, de geiten die werden vervoerd op het dak van auto`s, de zandwegen en natuurlijk de prachtige bevolking die wij onderweg tegen kwamen. Wat een indrukken!

Bij aankomst in onze eerste accommodatie `Balafon Beach Resort` kregen wij een heerlijke lunch aangeboden met uitzicht op de Atlantische oceaan. Aansluitend kregen wij een rondleiding door dit mooie resort. Het resort is gelegen aan zee, heeft swim-up kamers en omdat alles laag is gebouwd gaf dit een vriendelijke sfeer.

Vervolgens gingen wij door naar ons overnachtings hotel ‘Kalimba Beach Resort’. We verbleven hier alle drie de nachten. Kalimba Beach Resort is een adults only hotel, gelegen aan het strand en vlakbij de Senegambia Strip. Niet alleen de ligging van dit hotel is perfect, ook het personeel is erg vriendelijk.

Dag 2

De volgende ochtend werden wij al vroeg opgehaald om te gaan kajakken tijdens de zonsopkomst door een natuurreservaat. Tijdens het kajakken maakten we kennis met de prachtige groene natuur van Gambia, een hele andere kant dan wat wij de eerste dag hadden gezien. Zo kwamen we verschillende soorten dieren tegen zoals: apen, pelikanen, leguanen en hagedissen. Kortom Gambia is enorm veelzijdig!

Na deze mooie tocht was het tijd voor een hotel bezoek, dit keer bij hotel Sun Beach in Cape Point. Dit hotel kent allemaal kleine huisjes waardoor het op een klein dorpje lijkt. Het hotel is gelegen aan het strand en ook het eten is er erg goed. Er werd voor ons namelijk een lunch verzorgd.

Om helemaal in de Gambiaanse sferen te komen stond er een bezoek gepland naar de Senegambia Craft Market. De naam zegt het al: een lokale markt waar de bevolking hun zelfgemaakte producten verkoopt. Denk hierbij aan kleding, sieraden, houtwerk, souvenirtjes etc.

Om de dag af te sluiten hebben we als laatste nog drie hotels bezocht: Hotel Ocean Bay, hotel Palm Beach en hotel Palma Rima. Hierna gingen we dineren op de strip vlakbij de Senegambia Craft Market. Het leuke hieraan is dat je niet gebonden bent aan je hotel maar je juist kan genieten van het echte Afrikaanse leven door hier te gaan eten.

Dag 3

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt was het tijd voor een volgend activiteit… We gingen op safari! Onze gids Habib haalde ons op en met een grote truck reden we het binnenland van Gambia in. Hoe verder je het binnenland in gaat hoe beter beeld je krijgt van het ‘echte’ Gambiaanse leven.

Onze eerste stop was op een lokale lagere school. Bij aankomst rende de kinderen ons in de armen en waren enorm blij met ons bezoek. We hadden dan ook verschillende spulletjes meegenomen om aan de kinderen en aan de school te schenken. De dankbaarheid van deze mensen is onbeschrijfelijk!

We vervolgde onze weg en na anderhalf uur rijden over een zandweg kwamen we aan bij een klein dorpje in Serekunda. De lokale bevolking had een mooie dans voorbereid om hun dankbaarheid voor ons bezoek te tonen.

Als laatste stond er een riviercruise op het programma met als doel: krokodillen te spotten. Dit is zeker gelukt! Op nog geen meter afstand lagen deze reptielen aan de kant naar ons te loeren. Om deze bijzondere ervaring af te sluiten hebben we geluncht bij een strandtent aan de Atlantische Oceaan.

Dag 4.

De volgende en tevens laatste ochtend brak aan en na nog wat uurtjes bij het zwembad doorgebracht te hebben was het helaas weer tijd om terug te gaan naar Nederland. Ik kijk terug op een prachtige studiereis, waarbij ik het echte Afrika heb mogen leren kennen!

Hou er rekening mee dat de hotels niet te vergelijken zijn met Europese hotels in bijvoorbeeld Griekenland of Spanje. Soms sta je onder de douche en is ineens het water op. Je kunt jezelf dan afspoelen met een flesje water uit de koelkast. Ook valt de stroom vaak uit, omdat deze wordt aangevoerd vanuit een schip op de Atlantische oceaan. Er zijn wel nood generators, maar het kan wel een aantal minuten duren voordat deze aan gaan.

Tips:

- Laad je telefoon `s nachts niet op, als de stroom eraf gaat en vervolgens weer aangaat, krijgt je telefoon een enorm klap waardoor hij kapot kan gaan.
- Neem genoeg contant geld mee, want pinnen is lastig, wisselen kan bij de receptie.
- Bij aankomst en vertrek op de luchthaven moet je 1000 Dalasi betalen per persoon (ongeveer 20 euro p.p) ook dit moet contant.

Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan.

Zie wat jouw voordeel is!