Reisverslagen

Citytrip New York

Times Square, de Empire state building, Central Park, 9/11 memorial, de Brooklyn bridge… We hebben het hier natuurlijk over NEW YORK!

Als echte kerstliefhebber stond New York, in de maand december, enorm hoog op mijn lijstje en december 2023 was het dan zover. Samen met mijn man vertrok ik, Marjolein, voor een aantal dagen op citytrip naar de Big Apple!

Dag 1.

Op 9 december 2023 vlogen we vanaf Brussel met United Airlines naar Newark. Je hebt in New York 2 grote luchthavens waarop je kunt vliegen, namelijk JFK en Newark. JFK is wat groter, maar beide liggen circa 3 kwartier tot een uur van het centrum af. Om 12:30 lokale tijd waren we na een voorspoedige vlucht geland en na een snelle paspoortcontrole stonden we binnen 10 minuten buiten en was het wachten op onze chauffeur.

Na een uurtje kwamen we aan bij ons hotel: de RIU Plaza Manhattan Times Square. Dit hotel is nieuw geopend in 2022 en ligt op circa 200m van Times square. De locatie is dus enorm goed en ook de kamers zijn mooi, modern en voor New Yorkse begrippen erg groot. Wij verbleven op de 38e verdieping en hadden dus een prachtig uitzicht over de stad en deels op Times Square. In de omgeving is er dus veel licht geluid, maar dit hoor je op de kamer nauwelijks. De eerste indruk is dus enorm goed!

Nadat we ons geïnstalleerd hadden gingen we de nabije omgeving verkennen. We zijn naar dé bekende kerstboom op Rockefeller center geweest, hebben een pizza slice gegeten en om af te sluiten over Times Square gelopen. Na de vele prikkels van de enorme billboards, de drukte en bijbehorende beelden en geluiden besloten we lekker op tijd te gaan slapen. Er stond immers nog genoeg op de planning de aankomende dagen!

Dag 2.

03:00 in de nacht en klaar wakker. Lang leve de jetlag! Omdat dit toch wel wat vroeg was om al iets te gaan ondernemen sliepen we nog even verder en gingen we om 07:00 naar het ontbijt. In de meeste hotels in New York stelt een ontbijtje in een hotel niet veel voor. Je krijgt dan bijvoorbeeld een muffin of een donut en dat is dan het ‘ontbijt’. Maar omdat RIU een internationale keten is, is het ontbijt hierop ingericht. Er was dan ook van alles te kiezen: diverse broodjes en croissantjes, beleg, yoghurt, scrambled eggs, pannenkoekjes en ga zo maar door. Na een heerlijk ontbijt was het tijd om de stad te gaan verkennen!

Helaas was deze dag een beetje grauw en regenachtig dus besloten we zoveel mogelijk binnen locaties te gaan bezoeken. De ochtend startte gelukkig droog en we besloten naar het 9/11 memorial en museum te gaan.
Na een kort ritje met de metro stapte we uit bij het WTC, het gebouw dat naast de voormalige Twin Towers staat. Bij aankomst zie je direct de enorme waterbakken waar ooit de Twin Towers stonden. Als je hier staat is het bijna niet te beseffen wat voor ramp zich hier heeft afgespeeld. Alleen hier staan is al enorm indrukwekkend.

Na een rondje gelopen te hebben was het tijd om het museum te bezoeken. Het museum zelf is ondergronds en ligt precies onder de voormalige Twin Towers. Je ziet hier dan ook de originele kolommen, evenals vele voorwerpen die met de ramp te maken hadden. Wij hebben bij het begin een audiosetje gehuurd en dit was echt een grote meerwaarde! Zo krijgt hetgeen waar je naar kijkt echt een verhaal waardoor het nog indrukwekkender is. Wijzelf zijn niet zo van de musea maar we hebben hier toch meer dan 2 uur rondgelopen, omdat het zo onbeschrijfelijk indrukwekkend en aangrijpend was. Sla dit zeker niet over!

Na het bezoek aan het museum bezochten we het observatiedek van het WTC. Dit is het momenteel hoogste gebouw van New York (541m hoog). Helaas was het bewolkt en dus hadden we niet het mooiste uitzicht, maar het was wel bijzonder en bijna surrealistisch om op zo’n grote hoogte te zijn.

Na een lunch in een typisch Amerikaans restaurant op Times Square gingen we naar Madame Tussauds. Dit stond op ons lijstje als een eventuele extra maar aangezien het nu flink regende kwam het perfect uit. Leuk om eens doorheen te lopen, maar indien je weinig tijd hebt kun je dit ook prima overslaan.

’s Avonds stond een lichtjescruise over de Hudson river op onze planning en gelukkig leek het weer iets op te klaren dus hebben we last minute de gok genomen. En hier hebben we geen seconde spijt van gehad! Het was 20 minuutjes lopen naar de pier en vanuit daar gingen we met een overdekte boot de Hudson op. 2 uur lang hadden we een prachtig uitzicht over de skyline van New York, zagen we de Brooklyn bridge, de Manhattan bridge én voeren we enorm dicht langs het vrijheidsbeeld. Het buitendek was ook geopend en zo had je de kans om buiten de vele lichtjes aanschouwen. Het was magisch!

Dag 3.

Vandaag geen regen maar een heerlijk zonnetje! We besloten via 5th Avenue, dé bekende winkelstraat van New York, naar Central Park te lopen. Omdat alles al volledig in kerstsfeer is, kijk je je ogen uit! Etalages zijn volledig versierd en de ene nog mooier dan de ander. Onderweg zijn we nog even gestopt bij Rockefeller center om de enorme kerstboom in het daglicht te bekijken. Je kunt hier eventueel ook schaatsen op een kleine ijsbaan. Tegenover Rockefeller center vind je de winkel DIOR, die enorm uitgepakt heeft met de kerstversiering. Mooi om te zien!

Na een kwartiertje lopen kwamen we aan in Central Park. We hadden het plan om te gaan schaatsen op de ijsbaan ‘Wollman Rink’, de bekendste schaatsbaan van New York, maar ze kennen hier de prijzen wel dus wij sloegen een rondje over. Maar met het zonnetje op je gezicht was het hier heerlijk wandelen.

Na een korte wandeling liepen we verder naar ‘the Edge’. Dit is het hoogste outdoor observatiedek van New York. Op 335 meter heb je een 360 graden uitzicht over de stad. Omdat het 3hoekige platvorm soort van aan het gebouw vast ‘hangt’, lijkt het of dat je echt aan het gebouw hangt. Een unieke en spannende ervaring!

Op de terugweg naar het hotel kwamen we een kerstbar tegen. Een bar die van top tot teen in kerstsferen versierd is. Van kerstballen aan het plafond, tot een arrenslee bij de bar. Echt op z’n Amerikaans: lekker over the top!
Deze avond stond er iets op het programma waar ik persoonlijk al heel lang naar uit keek! De Christmas Spectacular Kerstshow in de Radio City hall! Hier kwamen de wereldberoemde Rockettes optreden met hun show.  De show bestaat al sinds 1933 en is enorm bekend. Tijdens de show word je 2 uur lang meegevoerd naar een wonderlijke wereld vol magische kerstverhalen en spectaculaire danspasjes. Het was een hele mooie en goede show! We hebben enorm genoten!

Dag 4.

’s Ochtends vroeg opende we onze gordijnen en wederom was het een stralend zonnige dag! Na een lekker ontbijt pakte we de metro naar de Brooklyn bridge. We zijn een stuk de brug op gelopen en vanuit daar heb je een prachtig uitzicht over de skyline van New York.

Na een kort ritje terug met de metro bezochten we weer een nieuw observatiedek. Deze keer de ‘Top of the Rock’. Naar mijn mening degene met het mooiste uitzicht! Vanaf de 70e verdieping heb je een prachtig 360 graden uitzicht met aan ene kant zicht op de Empire State building en aan de andere kant kijk je uit op Central Park.

Die middag hebben we geluncht naast de St. Patricks Cathedral, koffie gedronken in Bryant Park en wat rondgewandeld in de stad.
Om 4 uur ’s middags moesten we weer paraat staan, want we hadden een hele leuke excursie geboekt. Deze keer de ‘Dyker Heights christmas lights’ tour. Dyker Heights is een wijk in Brooklyn waar je over de top versierde huizen en tuinen vind. Met een busje reden we vanaf Manhattan in een klein uurtje naar Dyker Heights. Onderweg vertelde onze grappige en enthousiaste gids veel over New York en Brooklyn waardoor we veel te weten kwamen. Eenmaal aangekomen, liepen we met ons groepje door de wijk. Huizen en tuinen versierd met lichtjes, rendieren, sneeuwvlokken, kerstmannen.. Noem het maar op! Als je hier geen Kerstgevoel krijgt, dan weet ik het ook niet meer!

Na de tour stopten we nog kort aan de waterkant om zo de skyline van Manhattan te bekijken. Een uitzicht waar je geen genoeg van kunt krijgen! Vervolgens reden we terug en werden we s avonds om 19:30 afgezet op Times Square.
Wij vervolgden snel onze weg naar de iconische Empire State building om daar ons laatste uitzichtpunt af te kunnen strepen van ons lijstje. Deze keer dus een uitzichtpunt in het donker en ook hier was het uitzicht weer ontzettend mooi!

Dag 5

Helaas is onze laatste dag in deze geweldige stad alweer aangebroken. Na weer een heerlijk ontbijt was het tijd om uit te checken en mochten we onze koffers achter laten om nog even de stad in te gaan. Allereerst hebben we het ‘Grand Terminal Station’ bezocht, dit is het grootste treinstation ter wereld en is ook wel bekend geworden door de serie Gossip Girl. Het is niet iets waar je lang doorbrengt maar het gebouw alleen al ziet er ontzettend mooi uit!

Vervolgens liepen terug richting Bryant Park waar je de New York Public Library vind. Zelf ben ik niet zo van de boeken en de bibliotheken maar dit zou volgende de verhalen de moeite waard zijn, en dat was het achteraf zeker!

Als laatste deze dag stond er een tour door ‘Madison Square Garden’ gepland. Dit is de bekendste en grootste evenementenhal in New York. Er passen hier zo’n 20.000 mensen in. Jaarlijks worden hier vele concerten gegeven en sportwedstrijden gehouden. Zo is Madison Square Garden de thuisbasis van basketbalclub de ‘New York Knicks’ en ijshockeyclub ‘the New York Rangers’. Tijdens ons bezoek zou die avond Andrea Bocceli optreden en waren ze bezig met de opbouw van het podium. Tijdens de rondleiding kregen we een kijkje in de zaal, zagen we de VIP suites voor de gasten en kregen we de kleedkamers van de New York Knicks en de Rangers te zien. De rondleiding duurde een uurtje en helaas was het daarna tijd om terug te gaan naar het hotel om vervolgens te wachten op onze privéchauffeur. Onze trip zat er dan nu toch echt op! We hebben enorm veel gezien en gedaan maar zijn nog lang niet uitgekeken. Ooit gaan we terug!

Tips:

We hadden op voorhand een lijstje gemaakt van wat we wilde gaan zien en gaan doen. Aangezien wij veel op ons lijstje hadden staan hebben we de ‘New York pass’ aangeschaft. Dit is een pas die je kunt kopen voor een bepaald aantal dagen waarop je ongelimiteerd aangesloten ‘attracties’ kunt bezoeken. Indien je veel wilt gaan zien/doen raad ik dit absoluut aan, omdat de prijzen voor losse attracties al minimaal 40 of 50 dollar p.p. kosten. Je haalt het er dus als snel uit!

Zoals eerder vermeld in mijn verslag, ga absoluut naar het 9/11 museum en huur een audio setje of ga op pad met een gids. Dit kost misschien een paar dollar extra maar is absoluut de moeite waard, zo krijg je namelijk een realistisch beeld van wat er zich in die tijd heeft afgespeeld.

Boek een fietstour! Het is dat wij er geen tijd meer voor hadden anders hadden wij dat zeker gedaan! Zo zijn er verschillende fietstours zoals: de highlights, of een rondje door central park. Ook fietstours zijn bij ons te boeken.

Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan.

Zie wat jouw voordeel is!