Reisverslagen

Studiereis Thailand

In september 2023 heb ik, Rhudy, deel mogen aan een studiereis naar Thailand. Deze studiereis werd georganiseerd door ANWB reizen.

Dag 1

Donderdag 14 september werden we verwacht op Schiphol. We hadden een vlucht laat in de avond en 11 uur later op dag 2 landden we in Bangkok. De vlucht werd uitgevoerd door EVA Airways. Een hele fijne maatschappij! Je kreeg 2 warme maaltijden, er was voldoende beenruimte en een dekentje en kussentje lagen al klaar.
Aangekomen in Bangkok werden we meteen al verwelkomt door onze gids Vicky, een hele vrolijke dame die de groep perfect aanvoelde. Er stonden 2 luxe busjes klaar die we de gehele reis tot onze beschikking hadden.

Onze eerste overnachting was in hotel Royal Bangkok, een prima stadshotel met centrale ligging ten opzichte van de 200 jaar oude wijk Chinatown. Een wirwar van vele smalle straatjes, eetkraampjes met de lekkerste lokale gerechten, maar ook gefrituurde schorpioenen, meelwormen etc. Je kijkt er je ogen uit! En ben je moe, neem je een tuk tuk terug naar je hotel. En eenmaal terug in je hotel kun je nog een drankje doen in de rooftopbar met zeer mooie uitzicht!

Dag 3

Deze dag hebben wij het Koninklijk Paleis bezocht, zeer de moeite waard! De pracht en praal van goudgekleurde tempels en vele Boeddhabeelden zijn indrukwekkend. Ook hebben we een bezoekje gebracht aan de tempel van de Emerald Buddha, deze maakt onderdeel uit van het paleiscomplex. Een belangrijk puntje, mannen moeten een lange broek dragen, vrouwen mogen een rok dragen tot over de knieën.
In de middag hebben we nog een ander hotel bezocht die onder andere door ANWB wordt aangeboden, hotel Royal Princess Larn Luang. Een mooi hotel met heerlijk zwembad. Hier hebben we ook gedineerd. Het hotel ligt alleen net wat rustiger. Na het diner zijn we met onze busjes naar het station van Bangkok gebracht voor een rit met de nachttrein naar Chiang Mai. Bangkok heeft overigens een hypermodern station. Een leuk weetje, om 08.00u en om 18.00u wordt in het station het volkslied afgespeeld. Iedereen die zit staat op en iedereen die loopt staat stil.
De nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai is een hele belevenis! De trein waar wij in verbleven was overigens een nieuwe trein. Dus een nette trein met airco! Rond 21.00u komt de conducteur de bedjes opdekken en het is dan ook echt de bedoeling dat iedereen gaat slapen. De volgende ochtend rond 05.30u kwam deze beste man ons weer wakker maken en worden de bedjes weer omgebouwd tot zitbank. Deze nachttrein duurt ca 11 uur.

Dag 4

Vroeg in de ochtend komen we aan in Chiang Mai en vanaf het treinstation zijn we rechtstreeks naar ons hotel Cross Vibe Decem gebracht. Een heel leuk en modern hotel met mooie kamers. Dit hotel ligt op circa 10 minuten rijden van het centrum, maar ook hier heb je leuke cafeetjes en restaurantjes in de buurt. Na het inchecken zijn we meteen door gegaan naar Doi Suthep tempel. Deze ligt boven op een berg en bij helder weer heb je hier ook een prachtig uitzicht. Helaas hadden wij geen mooi weer, dus ook geen prachtig uitzicht, maar zeer zeker wel de moeite waard. In de middag stond een fietstour op het programma, hier had ik naar uitgekeken, maar viel persoonlijk wat tegen. Weer werden veel tempels aangedaan. Maar ANBW biedt ook een andere fietstour aan die meer het binnenland en rijstvelden aandoet. Deze had me leuker geleken!

Dag 5

Deze dag hebben we een prachtige excursie naar Doi Inthanon National Park gemaakt. Dit is was een zeer leuke wandeltocht. Deze begint op 2565 meter hoogte en langzaam zak je af naar beneden. Je loopt door bossen, rijstvelden en komt geweldige watervallen tegen. Echt de moeite waard!

Dag 6

Deze morgen zijn we terug gevlogen van Chiang Mai naar Bangkok. De nachttrein doet hier ca 11 uur over, een vluchtje circa 90 minuten. Na aankomst in Bangkok stonden onze luxe busjes weer klaar en werden we naar ons strandhotel in Hua Hin gebracht. Dit is circa een rit van 3 ½ uur. We werden afgezet bij hotel Anantara Hua Hin Resort. Een mooi luxe resort direct aan het strand! Ook met mooie authentieke kamers. Dit hotel ligt op ca 15 minuten van het centrum. We hebben hier heerlijk gegeten en geslapen.

Dag 7

Na het ontbijt waren we weer uitgecheckt en hadden we weer een mooie excursie voor de boeg, het Khao Sam Roi Yod National park. Wederom een aanrader! Dit natuurgebied is rijk aan grotten, stranden, moerassen en eilanden. Wij hebben per boot de prachtige Phrayanakhon grot bezocht. Je vaart in eerste instantie naar een idyllisch strandje en dan begint de lange zware klim naar boven, dus zorg voor goede schoenen! Daarna zak je weer af naar beneden de grot in en hier vind je een schitterend paviljoen. Met wat geluk zie je ook aapjes en of zelfs een neushoornvogel. Hierna zijn we weer met de boot terug gegaan naar het vaste land en hebben daar geluncht. Na de lunch stond nog een klein boottochtje op het programma, maar dit had voor mij niet veel meerwaarde.
Na de excursies zijn weer we met onze busjes afgezet bij hotel Amari Hua Hin. Een zeer goed hotel, mooie kamers en net wat dichter geleden bij het centrum. Dit hotel ligt circa 200 meter van het strand, maar heeft wel een eigen strandbar. Eenmaal ingecheckt stond er een welverdiende massage op het programma. Na deze massage werden we allemaal verwacht in de strandbar en hier hebben we samen heerlijk gedineerd. Na het diner hebben we nog met een paar collega’s het nachtleven verkend. En een bezoekje aan Martijn van B&B vol liefde in zijn 'Say Cheese' kon natuurlijk niet ontbreken!

Dag 8

Deze dag moesten we wederom vroeg uit de veren. De terugvlucht van Bangkok naar Amsterdam stond gepland om 12.30u, maar eerst hadden we nog een rit van 3 ½ voor de boeg. Een ontbijtbox stond voor ons klaar. Eenmaal aangekomen op de mooie en moderne luchthaven verliep alles erg vlot. En ook de terugvlucht met EVA Airways ging goed, deze maatschappij heeft me positief verrast! 11 uur later landden we, prima op tijd, in Amsterdam.

Het was een pittige reis! Korte nachtjes en heel veel zien in een korte periode, maar zeer zeker de moeite waard, mede door onze geweldige gids! Thaise mensen zijn hele lieve mensen en ik heb me eigen geen moment onveilig gevoeld. De maaltijden bestaan vooral uit rijst, maar ook dit went snel. Wij hebben in ieder geval telkens heerlijk gegeten. Thailand is absoluut een aanrader! Wel moet ik opmerken dat de eerste 2 dagen, voor mij persoonlijk, iets te veel tempelbezichtigingen waren... Maar de andere dagen hebben dit helemaal ruimschoots goed gemaakt!

Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan.

Zie wat jouw voordeel is!